Halong Bay en een reisdag naar Hué.

27 juli 2018 - P. Bạch Đằng, Vietnam

Halong Bay en Hue

Twee dagen in een verhaal, gisterenavond hebben we zitten pimpelen met zijn allen op de 21e verdieping in Halong Bay, dus is het er niet van gekomen iets op te schrijven. Donderdag zijn we naar Halong Bay gereden, dus weg uit het drukke Hanoi. Onderweg zijn we gestopt bij een rijstplantage waar plukkers aan het werk waren. Jaaaa, mooi moment om een foto te maken. Zwaar werk hoor het onderhouden van een rijstveld. Ze staan de hele tijd gebukt met hun handen en voeten in het water, dit laatste is dan wel weer lekker denk ik als je in die hitte staat te werken. In Noord Vietnam waar we nu nog zijn, planten ze de rijstplantjes handmatig in rijen. Het voordeel hiervan is dat ze genoeg ruimte hebben om te groeien omdat ze allemaal op dezelfde afstand van elkaar staan. De korrels worden hierdoor groter. Elders in het land worden de zaadjes uitgestrooid waardoor ze in een kluitje kunnen komen en ze dus weinig ruimte hebben om te groeien. Hier hebben ze kwalitatief minder mooie rijst, maar niet zo arbeidsintensief. Het oogsten gebeurde altijd met de hand. Ieder plantje een voor een eruit trekken. Tegenwoordig wordt de oogst steeds vaker met machines gedaan. Toch zijn er steeds minder mensen die op hun land zo een arbeidsintensieve rijstplantage wil hebben of hier willen werken. De regering probeert dit te stimuleren door rijstplantages en haar werknemers vrij te stellen van belasting.

Verder met de bus naar Halong Bay. De naam van Halong Bay is afkomstig van een legende. Volgens de legende kwam er een draken familie uit de hemel naar aarde om de mensen te beschermen tegen de vijanden uit het noorden. Doordat zij wild met hun staarten zwaaiden, zijn de rotsen doormidden gebroken en overal terecht gekomen. Hierdoor zijn de vreemde eilandjes ontstaan. De vietnamese naam voor Halong Bay is ‘Vinh Ha Long’, wat ‘Baai van de dalende Chinese draak’ betekent.

In Halong Bay vind je kleine drijvende vissersdorpjes, in het ondiepe water vangen zij meer dan 200 soorten vis en 450 soorten weekdieren. Dit is ook waar zij van leven, de meeste inwoners komen zelden tot nooit aan het vaste land.

In Halong Bay ligt een boot op ons te wachten waarmee we op de Bay gaan varen. Een prachtig natuurgebied wat is opgenomen op de wereld erfgoedlijst van Unesco. Aan boord hebben we heerlijk gegeten waaronder garnalen, zo lekker met een sausje van zout, peper en een kwart citroen uitgeknepen. Lekker om thuis ook te maken. Halverwege de boottocht hebben we een grot bezocht. Hiervoor moesten we eerst 100 treden omhoog klimmen. Best wel een prestatie in deze hitte. Onze gids vertelde dat we in de grot op natuurlijke wijze ontstane beelden konden herkennen van verschillende dieren, het enige beeld wat ik herkende was er een van een schildpad en de Vietnamese gids wees ons nog op een vinger die omhoog wees, a finger zei hij nog, ja, ja, dacht ik, het lijkt ook wel.......toen riepen onze reisgenoten uit het zuiden,  oeh jao dat is ene vinger hè maor it likt oek wel op ene penis toch. Precies net wat ik dacht!  In de grot was ook een Vietnames groep die wel leek op een scène uit de sound of music. Ze hadden allemaal hetzelfde pakje aan, gemaakt van een gordijnen motiefje.
In Halong bay teruggekomen gingen we naar een nieuw hotel. Wat een kamer zeg, zo groot, het leek wel een appartement.
Vandaag, reizen we naar onze volgende bestemming met het vliegtuig naar Midden Vietnam. De plaats waar we naar toe gaan is Hue. We hebben ook een Vietnamese gids mee op de reis, hij vertelt iedere dag iets over het leven en de gewoontes. De douane in Vietnam bijvoorbeeld, ziet er heel erg streng uit, ze kijken nors. En dat terwijl de rest van De Vietnamese bevolking heel vriendelijk kijkt. Dit komt omdat ze geen Engels spreken. Ze zijn bang dat als ze vriendelijker kijken dat buitenlandse reizigers in het Engels vragen gaan stellen, en dat kunnen ze niet verstaan en niet beantwoorden. Als ze zo streng kijken durf je niks te zeggen tegen ze.

Tot op heden hebben we erg veel geluk gehad met het weer. Het regent gelukkig alleen ‘s nachts. Overdag is droog en meestal bewolkt met soms een beetje zon. Wel heel erg warm, we zweten ons het apelazerus. Ik heb al vochtige doekjes gekocht zodat we ons af en toe even kunnen afsponsen.

Hue is een wat kleiner plaatsje dan Hanoi en ziet er meteen wat verzorgder uit. In Midden Vietnam is het eten wat gekruider. Vanavond hebben we een keizerlijk diner gehad. De foto’s zeggen genoeg.

1. Yvonne:
    28 juli 2018
    Wat een super belevenis!
  2. Berta:
    29 juli 2018
    Dankjewel voor je verhaal Jos.