Kanovaren in Tam Coc, Halong Bay

25 juli 2018 - Hanoi, Vietnam

Vanochtend weer vroeg op en op weg naar Tam Coc, een boottocht door een prachtig bergachtig gebied en door enkele grotten. Maar eerst in de bus om er te komen. Dat is toch een hele belevenis in Hanoi. Het is niet normaal hoeveel brommers er op de weg rijden en in welke kleding de dames er op zitten. Ik raak niet uitgekeken. Gelukkig kon ik een mooie foto maken van beide. Wat een chaos dit verkeer, en ik ben in Amsterdam toch wel wat gewend zou je zo denken.

Maar goed om ongeveer 10 uur zijn we in Tam Coc, om een kanotocht te maken op de Halong Bay. Dit blijkt geen gewone kanotocht te worden maar we krijgen een schipper die peddelt met haar voeten. Hoe, dat is lastig uit te leggen. Er zijn twee methoden, de eerste is te vergelijken met de schoolslag zwemmen en de tweede met de beweging van een ligfiets. Kijk maar op de foto's dan wordt het een stuk duidelijker. Prachtig natuurgebied, mooi gebergte en een hoop lol. We gaan drie grotten door en hier en daar moet wel goed gebukt worden, anders stoot je je hoofd.   We waren gewaarschuwd voor de verkopers op het water, ze willen je een blikje verkopen voor de schipper, maar die geeft hem later weer ongeopend terug vertelde onze reisleider, die trouwens geen Marcel heet, maar Emanuel. Ach ja what's in a name! Wij met zijn allen door de grot en daar waren de verkopers in bootjes, nou je kreeg geen kans om niks te kopen want de schipper vaarde niet eerder verder voordat er ingeslagen was. Je besteld een blikje en je krijgt er nootjes, mango en ananas bij, dat moet je natuurlijk ook betalen. Gelukkig kost alles maar een drol en twee knikkers, het is namelijk net monopoliegeld, je bent snel miljonair en hebt dan nog niks! Terugvaren ging ook met de nodige gezelligheid, wij kregen overigens wel het fruit van de schipper, zelf hield ze het blikje. Ach ja.

Daarna lekker gegeten, rijst, vis (een soort kibbeling) en vlees met ananas (bleek later geit te zijn, oei) en als toetje watermeloen. Het tochtje in de bus was weer lekker om even af te koelen, want de gevoelstemperatuur ligt rond de 42 graden. Het water loopt uit al je poriën binnen 10 minuten, maar we beginnen er al aan te wennen. Het bezoek aan de voormalige hoofdstad Hoa Lu, was eerlijk gezegd niet bijzonder. De omgeving is er wel erg mooi. De rijstvelden vind ik bijzonder mooi om te zien, het is me nog niet gelukt om een leuke foto met planters te maken maar dat komt vast nog wel. Vanavond zijn we vrij en hebben we zelf een wandeling gemaakt. Leuk maar Hanoi hebben we wel gezien. Het blijft een drukke, vieze stad, waar de auto's aan een stuk door toeteren om tussen de brommers door te kunnen rijden. Morgen reizen we weer verder. Ben benieuwd.

1. Yvonne:
    25 juli 2018
    Weer super genieten van je verhaal! Als je klaar bent met juf zijn ligt je volgende beroep al op de loer!
  2. Simone:
    25 juli 2018
    Knappe manier om de bootjes te besturen. 😆
  3. Yvonne Doncker:
    25 juli 2018
    Mooie verhalen en prachtige foto's maar wAt heeft Marco met jouw gebrek aan culturele intresse te maken😜😜😂geniet maar van alles wat nog gaat komen en groetjes aan je gezin xxxp
  4. Debby:
    26 juli 2018
    Geweldig om jullie te volgen met deze mooie reisverhalen en prachtige foto's.