Een tocht op de Mekong rivier

2 augustus 2018 - Mekong Delta, Vietnam

Vandaag was feest, we mochten een half uurtje later op. We vertrekken niet om 8 uur maar om 8.30. Dat scheelt toch weer, het is wel vakantie he. We hebben vandaag interessante verhalen gehoord van de Vietnamese reisleider. Hij woont in deze omgeving, hij vertelt over de vele oorlogen in Vietnam, over zijn vader en hun gezin tijdens de oorlog. Erg interessant. Op weg naar de Mekongrivier zijn we gestopt bij een begraafplaats voor oorlogslachtoffers. Hier vertelt hij dat de Vietnamezen geen rancune koesteren over de Amerikaanse rol in de oorlog. Hij zei, wij leven niet in het verleden maar in het nu. We vergeten niet, maar vergeven wel. Door de vele onderdrukkingen en oorlogen is dit gedachtengoed onderdeel van de Vietnamese cultuur geworden.

Vanmiddag hebben we een boottocht op de Mekong rivier gemaakt. Zo indrukwekkend, die armoedige huisjes aan het water en soms op het water. De Mekong Delta is een zeer vruchtbaar gebied en is prachtig begroeid. Varend in een bootje zie je van alles voorbij komen. Drijvende huizen, vissers, fruitverkopers, boten vol met kokosnoten en Jamie heeft zelfs een drijvende school gezien.

Met de groeiende behoefte aan elektriciteit in de regio is de rivier bij uitstek geschikt om dit te leveren. China heeft twee dammen voor elektriciteitsopwekking in de rivier aangelegd en er zijn plannen voor nog eens zes dammen. Tegen de bouw is verzet aan de gang want door Chinese dammen ontstaan er grote verschillen in de waterstand van de rivier, vooral Vietnam heeft hier veel last van. De aanleg van meer dammen zullen een negatief effect hebben op de visstand en de vruchtbaarheid van de rijstvelden.

De huisjes aan de Mekong rivier zijn opgebouwd uit golfplaat en ogen behoorlijk armoedig. In de huisjes staan nauwelijks meubelen, ze slapen op een rieten matje. Wij kunnen ons bijna niet voorstellen hoe het leven in deze gebieden is. Hard werken om in ieder geval eten te hebben. Het staat zover van ons af. Ik realiseer me des te meer dat wij toch maar in onze handen mogen knijpen dat ons wiegje in Nederland heeft gestaan en niet hier in Vietnam.

Morgenochtend vroeg op pad, dan gaan we een drijvende markt bekijken.

1. Debby:
    3 augustus 2018
    Prachtige foto's en wat een feestje om alles te lezen