Over de berg, door de grot gaan wij naar Buddah toe.

29 juli 2018 - Phú Hội, Vietnam

De reis tot nu toe is geweldig,  maar best wel vermoeiend. We doen veel dingen op een dag. Nu is het zo dat Jamie ook iedere dag een blog schrijft, en mijn verhaal van vandaag heb ik grotendeels overgenomen van haar. Ze heeft leuke feitjes, die ik zodra onze gids ze verteld, direct weer vergeet. Haar blog heet https://jamiestravelstories.wordpress.com/category/vietnam/. Ze schrijft haar verhalen ene plaatst er foto's tussendoor.

Vanmorgen zijn we weer vroeg van start gegaan. Allereerst hebben we het zomerhuis van keizer Tu Duc bekeken. Tu duc, was de 3e keizer. Hij had meer dan 100 minnaressen. Deze dames woonden na zijn overlijden nog steeds in het zomerhuis om alles schoon te houden en hem te eren. Ondanks dat hij zoveel minnaressen is het hem niet gelukt kinderen te krijgen. Uiteindelijk heeft hij 3 neefjes geadopteerd die zijn plaats als keizer overnamen.

In het zomerhuis is een altaar voor de keizer waar fruit en meubels stonden. De meubels waren allemaal van hem zelf geweest. In totaal lagen er 5 soorten fruit.Deze staan symbool voor de 5 elementen, hout, water, vuur, ijzer, aarde. De Keizer was maar 1.53 lang, zijn onderdanen mochten niet groter zijn dan hij. Dit was leuk terug te zien aan de kleine stenen mannetjes op het plein. Daarna zijn we gestopt naast een winkeltje waar de punt hoedjes en wierook stokken met de hand werden gemaakt. De hoedjes hebben 16 banden deze staan voor onder andere, de 16 jarige meisjes die mooi en vruchtbaar zijn. De hoedjes zijn multifunctioneel. Ze dienen tegen de hitte en om spullen in te dragen.

De volgende stop was het standbeelden museum. Hier waren beelden te vinden die in de omgeving zijn opgegraven afkomstig uit oude tempels.Hier ben ik achter een leuk feitje gekomen. De 2 soorten Budha’s die je vaak ziet, de kale lachende (een Paul de Leeuwtje noemen wij die) en de smalle met die krullen. Het zogenoemde Paul de Leeuwtje is eigenlijk geen Budha maar gewoon een blije monnik.

Na het museum zijn we naar de marmeren bergen doorgereden. De marmeren bergen bestaan uit 5 bergen en deze staan ook weer voor de 5 elementen. Hout maakt vuur, vuur maakt rook, rook komt in de lucht, dit zakt dan weer in de aarde, de aarde heeft metalen die worden gebruikt om het water te dragen. En water is weer goed voor hout, zo is de cirkel weer rond. Deze elementen komen terug in de jaartallen. Zo geloven ze in de filosofie waarbij iemand die in het jaar van vuur is geboren niet mag trouwen met iemand die in het jaar water is geboren omdat deze samen altijd ruzie zullen hebben.

Volgens de legende is Budha in de grot op deze berg geboren. En op het moment dat ie geboren werd kon hij meteen 7 stappen zetten. Onder zijn voeten verschenen meteen lotusbloemen, deze staan voor gezondheid en kracht. Op de bergen waren gigantische budha beelden te zien. Ook was er een kleine tempel waar monniken met hun gebed bezig waren. Na het bezoek aan deze berg zijn we naar ons volgende hotel gereden. Het honeymoon hotel met honeymoon rooms. En ik moet zeggen we hebben inderdaad een schitterende kamer. Een heerlijke plek om 3 nachten te blijven. Naast het hotel zit een kleine wasserette met een vrouwtje genaamd Anh. Oftewel Annie. Annie wil jij me wassie effe doen? Hier hebben we direct gebruik van gemaakt, want door de hitte hebben we wel twee keer per dag schone kleren aan.

1. Simone:
    30 juli 2018
    Ik dacht heeeeel Jos ff lezen. Ik geniet elke dag van je verhaal,
  2. Simone:
    30 juli 2018
    Jamies blog lezen is ook echt genieten en ook weer van die mooie foto's. 🖒
  3. Yvonne Doncker:
    31 juli 2018
    ik denk dat ik geboren ben in het jaar van het vuur en marco in het jaar van het water!!