Reisprogramma

21 juli 2018 - Amsterdam, Nederland

Ja en nu  is het dan bijna zover, op 21 juli gaan we genieten van een rondreis in Vietnam. We gaan dit doen ter ere van ons jubileumjaar (40 jarig samenwonen en 25 jarig huwelijk). We gaan deze reis samen maken met Jamie en Alvin, zo bijzonder met zijn viertjes. Het programma zoals beschreven in de gids ziet er als volgt uit:

Vietnam, ook wel het ‘Land van de Rijzende Draak’ genoemd, is een intrigerende reisbestemming. Duizenden mythen en legenden worden hier al eeuwenlang verteld. De historie is rijk en turbulent. De natuur prachtig en afwisselend, met vruchtbare rivierdelta’s, prachtige bergpassen en groene dalen met rijstvelden. Vaar door de sprookjesachtige Halong Bay, struin over kleurrijke lokale markten en proef de Frans-koloniale sfeer in de authentieke steden. Voeg daarbij het aangename klimaat, de gastvrije bevolking en een keur aan heerlijke gerechten.

Dag 1 Vertrek van Schiphol

Dag 2 • Hanoi

Na aankomst op de luchthaven volgt de transfer naar het hotel.  We verblijven hier de komende drie nachten. ‘s Avonds is er een welkomstdiner.

Dag 3 Hanoi

Het opvallend groene Hanoi ademt dankzij de langdurige Franse overheersing nog een typisch koloniale sfeer uit. Terwijl door de hele stad moderne huizen en kantoren verrijzen, werken tal van overheidsdiensten nog in koloniale gebouwen en vestigen restaurants zich graag in een romantische villa. Een stadstour voert ons vandaag langs de bezienswaardigheden van Hanoi. We gaan naar de prachtige (uit 1070 daterende) Tempel der Literatuur en een tentoonstelling over het dagelijkse leven van de Vietnamezen. Ook maken we een leuke cyclotour door de gezellige, oude gildenwijk bij het Hoan Kiem Meer (een cyclo is een soort riksja met de chauffeur áchter de passagier). In de avond is er een waterpoppenshow.

Dag 4 vrije dag (optioneel: Hoa Lu en Tam Coc)

Vrije dag. Bij voldoende belangstelling maken we een facultatieve dagexcursie naar de voormalige hoofdstad Hoa Lu, gelegen in een vallei en omringd door rijstvelden. Vervolgens gaan we naar Tam Coc, waar we een onvergetelijke boottocht maken. De vaart gaat door een prachtig bergachtig gebied met enkele grotten.

Dag 5 Halong Bay
We verlaten Hanoi en gaan op weg naar één van de hoogtepunten van Vietnam, de beroemde Halong Bay (letterlijk: ‘waar de draak in de zee daalt’). We maken vandaag een boottocht door de Halong Bay, opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit prachtige natuurgebied is uniek in de wereld en een absolute must. De baai omvat maar liefst 1969 fraaie en fotogenieke eilanden, vaak uitsluitend bestaand uit mysterieuze rotspartijen, nóg geheimzinnigere grotten en prachtige tropische stranden. Het is niet vreemd dat vele dichters, schilders en schrijvers hier hun inspiratie vonden voor hun werken. De nacht brengen we door in een hotel in Halong Bay.

Dag 6 Hanoi-Hué

Transfer naar de luchthaven van Hanoi voor de vlucht naar Hué.  Van de keizersstad Hué wordt vaak gezegd dat dit de mooiste stad van Vietnam is. Ondanks de omvang (ruim 250.000 inwoners) straalt Hué een intieme sfeer uit. Het fungeerde van 1802 tot 1945 als het politieke centrum van de Nguyen dynastie. Vandaag is er vrije tijdsbesteding.

Dag 7 Hué

We starten de dag met een bezoek aan de befaamde Citadel, waar destijds de Verboden Paarse Stad met de keizerlijke paleizen stond. Met steun van de UNESCO hebben de Vietnamezen hier de afgelopen jaren een grootschalig restauratieprogramma uitgevoerd, waardoor bezoekers een goed beeld krijgen van het vroegere hofleven.
Vervolgens bezichtigen we de Thien Mu pagode (hét symbool van Hué) en maken we een boottocht over de Parfumrivier. In de middag maken we een leuke fietstocht door de prachtige omgeving van Hué. De resterende tijd in Hué is vrij.

Dag 8 • Hai Van pas-Hoi An

Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de tombe van de vroegere keizer Tu Duc in een heuvelachtige streek waar vroeger de keizers werden begraven. Vervolgens vertrekken we naar Hoi An via een schitterende route over de Hai Van-Pas, ook wel de 'Wolkenpas' genoemd. Deze route is bijzonder fraai met vele unieke vergezichten. Onderweg kunt u ook een kijkje nemen in het kleine Cham-museum in Danang en op de Marmeren Bergen.

Dag 9 Hoi An

Hoi An is een pittoresk handelsstadje dat haar authentieke sfeer nog steeds heeft behouden. De smalle straatjes hebben een Franse uitstraling en de gezellige winkeltjes, restaurantjes en terrasjes. Hier kan men kleding laten maken, souvenirs kopen of de lekkerste visgerechten nuttigen. Na een stadswandeling in de ochtend is er  's middags de mogelijkheid om een leuke fietstocht rond Hoi An te maken en naar het strand te gaan. Heerlijk genieten van de zon en het zand!

Dag 10

Vandaag is een vrij invulbare dag. Wie vroeg opstaat kan een bezoek brengen aan de lokale vismarkt. De weg naar het strand is inmiddels bekend, maar Hoi An biedt zoveel meer! Aan de kade zijn bootjes te huur voor een heerlijk ontspannen tochtje over de Thu Bon-rivier. Er zijn meerdere kookscholen die u graag leren hoe u van rijstpapier een smakelijke loempia maakt.

Dag 11

Per bus rijden we naar Danang, waar we op het vliegtuig stappen dat ons naar Ho Chi Minh City brengt. We gaan van hieruit verder naar de beroemde Mekongdelta (ca. 160 km). Deze regio staat bekend als de ‘broodmand’ (of beter gezegd ‘rijstmand’) van Vietnam. Het land is, mede door de gigantische Mekongrivier, bijzonder vruchtbaar en levert genoeg rijst op om heel Vietnam te voorzien. De route van vandaag voert ons langs prachtige, groene rijstvelden, authentieke dorpjes en vele rivieren naar de nog onbekende kokosnotenprovincie Ben Tre.        's Middags staat een fietstocht door de omgeving van Ben Tre op het programma.

Dag 12

Vandaag gaan we dieper de Mekongdelta in. De vele vertakkingen van de rivier ontdekken we per boot. U ziet hoe het leven van de deltabewoners met de rivier is verstrengeld. In deze vruchtbare streek verbouwt men met succes vele soorten tropisch fruit. De eindbestemming vandaag is de grootste stad van de delta, Can Tho, waar we de nacht doorbrengen.

Dag 13

Vroeg op om een bezoek (deels per boot) aan de drijvende markt van Cai Rang te brengen. Alle geuren en kleuren zullen ons verbazen. Het is prachtig om te zien hoe op smalle boten zoveel koopwaar aangeboden kan worden. Vervolgens rijden we terug naar Ho Chi Minh City voor de laatste drie nachten van de reis. De rest van de dag bent u vrij.

Dag 14

Na het ontbijt is er een optionele dagexcursie naar de prachtig gekleurde en indrukwekkende Cao Dai tempel in Tay Ninh. Cao Dai is een streven naar een ideaal geloof en combineert elementen van het boeddhisme, confucianisme en taoïsme en in mindere mate het christendom en de islam. Op de terugreis naar Ho Chi Minh City bezoeken we de beruchte Cu Chi tunnels. Vanuit deze tunnels bestreed de Vietcong de Amerikanen. Na het bekijken van deze indrukwekkende tunnels kunt u begrijpen waarom de Amerikanen de Vietnamoorlog nooit hebben kunnen winnen. De tunnels herbergden in de oorlog maar liefst 60.000 Vietnamezen. Ondergronds kunnen we de commandocentra, voorraadkamers, slaapruimtes en operatieruimtes aanschouwen.

Dag 15

Een stadstour door Ho Chi Minh City, ook wel het 'Parijs van de Oriënt' genoemd. We komen onder andere langs het voormalige Presidentiële Paleis, het Hoofdpostkantoor, het War Remnants Museum en natuurlijk Chinatown. Parken, boulevards en Frans-koloniale gebouwen bepalen de sfeer van de stad. Daarnaast brengen we een bezoek aan de lokale markt waar werkelijk alles wordt verkocht wat u zich maar kunt bedenken.

Dag 16

Vrije tijd tot aan de transfer naar de luchthaven. U beschikt deze gehele dag nog over uw hotelkamer. Terugvlucht naar Amsterdam.

1. Lesley Prevost:
    21 juli 2018
    Super wij volgen de verhalen en Mick vooral de fotos dikke knuffel!
  2. Sandra:
    21 juli 2018
    Ja...wat zal ik hier nu weer eens op zeggen hahahahaha.
    Ik vind het prachtig dat jullie dit jubileum samen vieren en wens jullie dan ook heel veel plezier! Ben benieuwd naar foto's en verhalen! Fijne reis en doe voorzichtig...
  3. Jolanda:
    21 juli 2018
    Leuk Jos kijk er naar uit om je verhalen te lezen en je foto’s te bekijken. Veel plezier😘
  4. Miranda:
    21 juli 2018
    Klinkt als een geweldig avontuur. Veel plezier x
  5. Berta:
    Geweldig 👊🏻☺️👍🏻
  6. Simone:
    21 juli 2018
    Van 💜te gefeliciteerd. Geniet er van. Ik hoop dat je ons een beetje mee neemt op avontuur en zo dat wij mee kunnen genieten. Knuf Simone
  7. Yvonne Doncker:
    22 juli 2018
    Heel veel plezier en doe voorzichtig ga je volgen en heb je lekker geslapen in het vliegtuig😜