1e kennismaking met Vietnam

23 juli 2018 - Amsterdam, Nederland

Ja, en dan is het zover. Op zondag, half vier Nederlandse tijd vertrekt het vliegtuig vanaf Schiphol. Ondanks stakingen bij de douane waren wij op tijd binnen. Na 6,5 uur vliegen komen we aan in Dubai. Hier hebben we alleen het vliegveld gezien en vier uur gewacht, en daarna zijn we weer verder gereisd naar Hanoi. Dat was weer 6 uur vliegen. Blijkbaar hebben mijn reisjes toch altijd iets weg van een avontuur want  "wat een reis" was dat tweede stuk. Het was turbulent weer, zo noemde de gezagvoerder het tenminste. Het vliegtuig schudde dat het een lieve lust was. Ik dacht wel steeds, moet ie kunnen hebben, anders vallen de vliegtuigen toch bij bosjes uit de lucht. Maar op het moment dat zelfs een stewardess een kreet van schrik slaakte dacht ik toch wel even "gaat dit allemaal wel goed?". Steeds weer maandde de piloot de stewardessen naar hun plaats met de gordel vast. Maar iedere keer was dan het ergste achter de rug en zaten ze braaf op hun stoel te wachten terwijl het weer rustiger werd.

Toen we aan kwamen was iedereen opgelucht dat we weer veilig aan de grond stonden. Nadat we de bagage hadden gehaald werden we opgewacht door onze gids. Hij vertelt dat het 33 graden is uit de zon, maar dat er een gevoelstemperatuur van 45 graden was doordat het de laatste dagen erg had geregend. De luchtvochtigheidgraad was dus wel erg hoog.  Pffff, ja we hadden het ook wel erg warm, in een paar minuten liep het zweet van je voorhoofd en rug.

In Hanoi alleen al wonen 13 miljoen mensen. Het is dan ook verschrikkelijk druk op de straat.  Vanavond hebben we met zijn allen gegeten en kennisgemaakt en en morgenvroeg gaan we op pad. Een leuke groep mensen, het wordt vast erg gezellig!