Dag 7 Hooverdam en Zion Nationalpark

20 juli 2019 - Hooverdam, Nevada, Verenigde Staten

We willen eigenlijk ook nog graag naar de Hooverdam. Deze staat niet op het programma maar daar maken we tijd voor. Drie kwartier rijden vanaf Las Vegas en weer terug om weer op het travelpath te komen. Het eerste wat opvalt is dat er autocontrole en persoonlijke controle is als we aankomen. Het lijkt de douane wel. Als een geoliede machine zijn er rondleidingen te volgen. Dat hebben we gedaan, wat indrukwekkend. De manier waarop de Hooverdam gebouwd is in die tijd, daar moet je wel bewondering voor hebben. De Hoover Dam is een enorme stuwdam op de grens van Nevada en Arizona. In totaal zijn ze 5 jaar bezig geweest met het bouwen van de dam. De bouw is gestart in een periode dat veel mensen werkeloos waren. Dit project zorgde voor veel banen. De medewerkers werkte 2 tot 3 shifts op een dag, 7 dagen in de week, en hadden per jaar maar 2 vakantiedagen. Doordat ze goed doorwerkte waren ze 2 jaar eerder klaar met het bouwen van de dam. In totaal zijn ze 2 jaar bezig geweest met het bouwen van de dam zelf. De andere 3 jaar werd vooral gebruikt om de pijpleiding, mechanismes en de kleinere dammen aan beide zeiden te maken. De Hoover dam is gebouwd door een mega constructie die telkens een verdieping hoger ging. De man die de rondleiding geeft is een trotse Amerikaan. Hij is er trots op dat hij doorgewerkt heeft tijdens de shut down. Dit betekent dat hij geen salaris krijgt als de regering geen overeenstemming heeft over de begroting. Ook hangt overal de Amerikaanse vlag. De Hooverdam is gebouwd om de watervoorziening van de Colorado rivier te regulieren in verschillende staten. Bijkomstigheid is dat door de dam ook een elektriciteitscentrale is geworden. Met 13 generatoren, 7 grote en 6 kleine. Er is een constante afname van elektriciteit, maar bij pieken kunnen ze meer leveren, dan zetten ze nog een generator aan en wordt er direct geleverd.
Heel indrukwekkend bouwwerk, zo groot. We waren er ‘s morgens om 9 uur, en de temperatuur was al 35 graden. Gelukkig nog niet zo heel heet dus!

Om kwart voor elf vertrekken we dan naar het National Zion Park. Met een valleybusje worden we naar de door ons gekozen wandeling gebracht. Alles is goed georganiseerd in De National parken, en ook hier loopt het als een trein. We maken hier een wandeling in de bergen, temperatuur valt hier mee omdat we aan de schaduwzijde van de berg lopen. Rond de 30 graden denk ik. De wandeling loopt naar Emerald pool en is 2,5 km omhoog. Wat bijzonder mooi is het hier ook weer. Met het eeuwige flesje water in de hand, fototoestel om de nek lopen we omhoog. Prachtige plaatjes geschoten. Wat is het hier mooi en wat een leuke wandeling. Het bovenste deel van de wandeling is afgesloten vanwege een ingestorte berg. Het pad is niet meer te bewandelen. Dan maar weer terug, heerlijk dagje zo. Veel gezien, de klok is in deze staat, Utah, een uur verder gezet, dus we moeten opschieten om op tijd in ons hotel in Bryce te zijn, anders hebben we niets meer te eten. We komen om kwart over 9 aan, snel inchecken, koffers opbergen en nog wat eten. Net op tijd, om 10 uur sluit de keuken.