De eerste voorbereiding "Teachers 4 Teachers"

20 januari 2018 - Amsterdam, Nederland

Op 5 november was de eerste informatiebijeenkomst van Teachers 4 Teachers. Het was hier dat mijn enthousiaste nog groter werd dan het al was, om een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs en leraren in Kenia. Deelname aan dit project loopt via het Bestuur van de scholen. Na wat heen en weer praten kwam het akkoord. Ik mag mee, mijn Keniaanse avontuur gaat nu beginnen!!!  Direct de benodigde injecties en malariapillen maar regelen, er is zoveel te doen.

De eerste voorbereidingsdag is op 20 januari j.l. Zo spannend, nu gaat het echt beginnen. In het gezelschap van 34 “vreemde” leraren starten we de dag met to meet en to connect, in het Engels nog wel. Dat is even schrikken, want mijn Engels is nog wat rusty, maar het went gelukkig snel. Daarna hebben we 3 workshops gehad over de reis, het opzetten van een geslaagde workshop en het effectief inzetten van werkvormen en energizers. Met dit laatste zijn we al direct bezig met (kennismaken) connect en (leren) learn. Het thema van de reis is het activeren van leerlingen, een onderwerp waar je als leerkracht altijd over na blijft denken. Hoe activeer ik de leerling? Welke werkvormen zet ik in? Hoe houd ik leerlingen actief en betrokken? Ook voor mij is het weer een uitdaging om na te denken hoe leerlingen worden geactiveerd, als de middelen beperkt zijn.

Na de lunch worden de duo’s bekendgemaakt. Mijn duopartner is Erik, een leraar uit Berkel en Rodenrijs. Spannend, samen gaan we de workshops geven en scholen bezoeken. Alle duo’s gaan aan de slag, wederom to meet, to connect en learn, maar nu met elkaar.  En dan aan het eind van de dag huiswerk! Energizers en active werkvormen zoeken voor de workshops.  We gaan aan de slag!!

Ook op school moet een en ander voorbereid worden. We gaan een themaweek organiseren over leven en onderwijs in Kenia en de verschillen met Nederland. Daarnaast wordt er een sponsorloop georganiseerd en de kinderen verkopen hun knutsels. De opbrengst komt geheel ten goede aan Teachers 4 Teachers. Zij besteden dat geld ter plekke om scholen en opleidingen te verbeteren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Simone:
    1 februari 2018
    Spannend!
  2. Yvonne Doncker:
    8 februari 2018
    ik ga je letterlijk en figuurlijk op de voet volgen !
    geniet ervan
  3. Peter Hamilton:
    13 februari 2018
    Wow, dat wordt een goede ervaring, spannend hoor.

Veel succes.
  4. Ingrid Floor:
    14 februari 2018
    Jeetje Jos wat leuk. En ook ontzettend spannend.