Nog één dag voor vertrek

13 februari 2018 - Amsterdam, Nederland

Morgenavond om half negen vertrekken we naar Kenia. Mijn visum is aangevraagd, de vaccinaties geregeld en ook de voorzorgsmaatregelen m.b.t. het voorkomen van malaria zijn geregeld. Ik heb er ontzettend veel zin in!                                                     Een week geleden hebben we de tweede voorbereidingsdag gehad in Amsterdam. We hebben geoefend met verschillende werkvormen en energizers. We gingen dieper in op de inhoud. Met Erik heb ik de eerste workshop voorbereid en thuis hebben we beide nog meer body gegeven aan de trainingsdag. Daar hoort koek bij voor in de pauze en een snoepje voor in de middag. We krijgen (naar verwachting) 38 deelnemers, wat wel zo'n beetje betekent dat mijn halve koffer vol zit met stroopwafels, speculaasjes, permuntballetjes, stoepkrijtsnoepjes en een zak spekkies. Gelukkig mogen we 23 kg. extra meenemen. Voor alle deelnemers is de reis toch wel een spannende uitdaging. Hoe vaak kom het voor dat je in een vreemd land over je vakgebied aan vreemde mensen, in een vreemde taal samen met een vreemde collega een workshop gaat geven. Er wordt veel flexibiliteit en lef gevraagd. We hebben echter wel een (nadrukkelijk) advies gekregen om open te staan voor wat ons te wachten staat en daar zo flexibel mogelijk mee om te gaan. Ter plekke improviseren en putten uit onze eigen ervaring die we tot nu toe hebben opgedaan in onderwijs in Nederland. We moeten eerst aandacht besteden aan 'to meet' en 'to connect' en daarna pas over te gaan tot 'to learn'.

Maar eerst nog een dagje werken. Morgen om 12 uur hebben we een spannend moment, want dan wordt bekend gemaakt wat de sponsorloop en onze knutselverkoop heeft opgeleverd. Ruud Musman komt namens Teachers 4 Teachers op school de cheque in ontvangst nemen. En dan is het tijd om de laatste dingetjes in mijn koffer te stoppen en ga ik op weg naar Kenia. Spannend, ik ben er klaar voor!

1. Lesley Prevost:
    14 februari 2018
    Super spannend wij gaan jullie volgen veilige reis en zet hem op! Mooi verhaal
  2. Ingrid Floor:
    Goede reis.
    Veel succes!
  3. Marianne:
    Zo spannend!!!!
    Goede reis en heel veel plezier!
  4. Diana kwast:
    Wat een leuke ervaring wordt dit Jos. Geniet ervan
  5. Nakeissa:
    14 februari 2018
    nice trip, I wish you luck
  6. Kevser:
    14 februari 2018
    Super leuk verhaal en ook super spannend natuurlijk. Heel veel plezier en veel succes. Goede reis toegewenst👍
  7. Najat:
    14 februari 2018
    Goede reis en veel plezier Jos
  8. Monique:
    16 februari 2018