Maandag: de Huskytocht door Yvonne en Jos

13 februari 2023 - Sirkka, Finland

Vandaag gaat het dan gebeuren, onze 1e echte Laplandse belevenis: de Huskytocht! Maar eerst ontbijten in de "vreetschuur" waar wel een heel uitgebreid ontbijt te krijgen is. Van heel kleine pancakes tot de groenten van de avond ervoor. Trouwens even over het eten, heerlijk en verschillende keuzes zo ook rendier wat ik erg smakelijk vind al ben ik geen vleeseter. Elke avond vis, vlees, groenten en een uitgebreid saladebuffet, ( spekkie voor mijn bekkie)

Dan op weg naar het boekingsbureau. De dames hebben wel gewikt en gewogen over de kleding, wat is warm of misschien wel te warm, want het weer is vandaag mooi, rond de -2 met een koude wind. Wat een gezeik over de kleding maar ja je wilt het niet te koud of te warm hebben. Daar kregen we een speciaal pak, sokken, laarzen en handschoenen. We hebben nog even getwijfeld wat we allemaal van hen aan zouden doen, ivm schimmelvoeten en luizenmoeders. Maar na de geruststelling dat alles na ieder gebruik gereinigd werd hebben we alles aangepakt. Na wat gesjor aan alle pakken zaten we erin en wachten we op wat komen gaat. Een bus... die kwam en het was godgeslagen  heet in die bus, met als gevolg dat we de pakken maar weer uit deden. Na een half uurtje rijden met een zonnetje en een mooi besneeuwd landschap kwamen we aan bij de Huskyfarm. Allemaal blaffende en  jankende honden. Sommige zaten in hokken, de anderen stonden al aangespannen voor de slee helemaal in parate staat van opwinding. We kregen uitleg van de tekens, stoppen  remmen ed. De mannen gingen eerst achterop de slee staan terwijl de dames zaten en op de helft van het parcour wisselden we. Was nog wel ff de vraag durven we dit? Maar na geruststelling van de mannen toch gedaan.  Er kon ook niet heel veel gebeuren, de honden renden door een soort bobsleebaan. Dus konden geen kant op, maar toch.... Het was een belevenis in de stilte van de natuur door de sneeuw en een zonnetje ( cadootje) glijdend door de sneeuw. Na afloop kregen we een drankje in een wigwam met haardvuurtje. Daarna bezochten we de puppy's en de honden in de hokken omringt met gaas en aan de onderkant een gat waar ze hun kop doorheen kunnen steken om te eten en zodat ze geaaid kunnen worden. Beetje zielig vind ik het eigenlijk wel. Toen weer in die godgeslagen hete bus op weg naar Levi.

Ruud en Jan gingen de Spa verkennen Jos ging ff liggen en ik ging nog even een frisse neus halen en in mijn eigen saunaatje zitten.

Een heerlijke dag geweest. Straks weer naar de vreetschuur en wie weet zien we vanavond het Noorderlicht!

1. Yvonne Doncker:
    13 februari 2023
    Leuk hoor allemaal en morgen de wandeling op sneeuwschoenen of lekker skiën ?
  2. Joke:
    14 februari 2023
    Ziet er geweldig uit zo mooi en wat een belevenis
  3. Debby:
    14 februari 2023
    Watleuk om jullie zo te volgen. Geweldig verhaal en leuke foto’s
  4. Jamie:
    15 februari 2023