Kookworkshop en met het vliegtuig naar Ho Chi Min City

1 augustus 2018 - Ben Tre, Vietnam

Ons vliegtuig vertrekt vanochtend om kwart over 8 naar Ho Chi Min City. Van hier rijden we direct door een prachtig landschap naar Ben Tre. Omdat we al om 5 uur op waren hebben we bijna allemaal in de bus liggen slapen. Dit betekent dat we niet veel van het landschap hebben gezien. We zijn tussendoor even gestopt om te kijken bij een tempel met de grootste Boedahs en monniken. De zon schijnt vol en het is hierdoor wel 36 graden. Een beetje te warm om door de zon te lopen. Ik heb wel mooie foto's gemaakt omdat de maat van de boedahs en monniken echt wel bijzonder zijn.

In de middag komen we aan in Ben Tre bij ons hotel. Deze is heel bijzonder. De eigenaar heeft een chique hotel laten bouwen hier om zijn geld wit te wassen. Ach ja, dat komt ook in Vietnam voor. Onze doucheruimte is wel een bijzondere, de afscheidingsmuur is van glas. dus als Jan ff naar de wc gaat of douchen kan ik hem zien. Ons bed is immens groot, in de breedte dan. Jan kan er in de breedte makkelijk op liggen, maar in de lengte hangen zijn voeten buitenboord.

De Mekong Delta is één van de meest bezochte regio’s in Vietnam. Waar de meeste reizigers naar My Tho gaan heeft het pittoreske Ben Tre de mooiste omgeving. Ben Tre heeft lang een geïsoleerd bestaand gehad door de ligging in de Mekong Delta. Door de bouw van een brug tussen My Tho en Ben Tre is het vandaag de dag een stuk makkelijker te bereiken. Ben Tre is een mooi gelegen dorpje waar de rust overheerst.

In Ben Tre zelf is niet heel veel te doen. Naast het dagelijkse leven van de lokale bevolking is de omgeving hier de grootste attractie. Ben Tre is een wereld van verschil met het drukke My Tho wat slechts een eiland verder ligt. De leukste manier om de omgeving te verkennen is met de fiets. Met een groep hebben we een fietstocht gemaakt tussen bananenplantages door, langs smalle riviertjes en over onverharde landweggetjes, vooral de leefwijze van de bevolking is bijzonder om te zien.

In het hotel spreekt niemand Engels, lekker makkelijk voor de toeristen. Onze reisleider vertelt dat als we 's avonds in het hotel willen eten we ons voor moeten bereiden op Fawlty Towers achtige praktijken. Wij zijn ergens anders gaan eten maar inderdaad hoorde we dat dit hilarische taferelen opgeleverd heeft. In ons restaurant was alleen een karaoke, wij denken dat oma de hele avond mocht zingen. Het was niet om aan te horen, maar het eten was erg lekker. Morgen gaan we de Mekong rivier op.