Dinsdag: voor ieder wat wils

14 februari 2023 - Sirkka, Finland

Vandaag splitsten wij ons op want we hadden niets gereserveerd ( dachten we, hier komen we nog op terug).

Jan is een dagje skieen, Jos heeft op het laatste moment een begeleide snowshoe wandeling kunnen boeken en Ruud en Yvonne gaan nog een dagje langlaufen.

verhaal van Yvonne:

Na weer een heerlijk ontbijt waar ik altijd teveel eet omdat het zo lekker is en veel verschillende dingen zijn, een kopje latte om op pad te gaan om spullen te huren om te langlaufen. Inmiddels sneeuwt het niet meer, het is -1 met een windje. Die mevrouw van de verhuur herkende ons ( tja.. wie brengt er na een kwartier na huur zijn spullen ook weer terug? Juist Yvonne en Jos 2 dagen daarvoor, blijkt toch wel bijzonder te zijn.) en wenste ons een langere langlaufdag toe. Ik zei " dat gaat lukken want Jos is niet mee"  Maar aangekomen op de loipe beviel dat toch nog te bezien want  " ik scheet in mijn broek" en iedereen die mij ooit heeft zien skiën kan zich voorstellen hoe ik op die latten stond. Maar gaande weg kreeg mijn zelfvertrouwen een boost en vloog ik door de loipes. Ik had wel moeite om een heuveltje op te komen en liep dan maar naast de loipe met dwarse latten omhoog. Daar krijg je wel een natte zweetreet van en dat niet alleen want eindelijk de heuvel op ging ik weer als een speer naar beneden met als gevolg dat mijn flink opgebouwde snotneus uit alle gaten in vol ornaat tegen mijn bril aankletste en ik niks zag. Maar dat is ook niet zo erg want je skies volgen de loipe en je komt geen mens tegenonderweg. Ik had mij te dik aangekleed dus elke zak zat volgepropt met handschoenen en een muts.

Ruud had ogenschijnlijk veel minder moeite om tegen de heuveltjes op te komen, heeft meer kracht denk ik dan. Drie minuten voor het eind vond ik de oplossing, gewoon je handen in de daarvoor bestemde lussen te stoppen van je stok...tja....

Wij vinden het een heerlijke sport, bewegen en buiten, zalig.

Verhaal Jos

Eerst nog even over gisteren vertellen. Jan en Ruud gaan naar de 17 warme bubbel/zwembaden met sauna. In de gym heeft Jan zich omgekleed in zijn zwembroek. Hij had geen badjas bij zich alleen een trainingsbroek. Ruud was in zijn zwembroek met badjas. Ze dachten deze deur door dan zijn we er. Maar.... dat was niet zo, er was een D- tour. En voor ze het wisten liepen ze in hun zwembroek door de Burger King. Ruud dus nog enigszins gekleed en Jan alleen in zijn zwembroekie door die hamburgertent. Om te gillen. Mensen keken wel wat vreemd naar ze, maar niemand zei iets. Ruud zei later, Jan ging wel een stapje harder lopen. Maar hij deed net of het doodnormaal was.🤣🤣

Vandaag ging hij gewoon gekleed in zijn skikleding skieen. Het is een aardig gebied. In het begin was t mistig. De eerste berg zag hij niet veel en was t wat ijzig. Maar daarna heeft hij heerlijk de hele dag geskied. Hij heeft genoten.

Zelf wilde ik niet skieen en ook niet langlaufen, dus ik was blij dat er nog een laatste plekje was in een groepje van 6 Nederlanders die met sneeuwschoenen een rondtour hadden geboekt bovenop de berg van Levi. Een gezellig gezin die onderweg veel lol maakte. Het was prachtig. Het was net of ik in het decor van Lord of de Rings bij de elfen wandelde. Prachtig gewoon. Door de nog niet belopen sneeuw zakte je soms weg tot je knie. Maar door die tennisracketschoenen kwam je er makkelijk weer uit. De familie van der Berg had niet goed geluisterd en bergafwaards vielen die een voor een om. Niet erg want de sneeuw was erg zacht. Maar.... je moest je tenen naar voren duwen, dus weer een beetje voorover leunen. Daar zit een soort remmetje en heb je meer grip. Had ik gelukkig net op tijd nog gehoord. Heel erg leuk. Aan het eind van de wandeling hebben we nog een worstje gebarbequet op een vuurtje in een hutje en kregen we een drankje. Was een zeer geslaagde middag.

Maar toen ik thuis kwam hoorde ik dat we ons alle vier hadden vergist in de reserveerdatum van onze in Nederland geboekte sneeuw wandeling. Die was vandaag en niet donderdag ( hee is mij zoiets niet eerder overkomen? Italie toch🤭) Nee he, ..... wat balen want alle excursies zitten hier vol. Ik had de mijne gelukkig gehad maar toch zonde voor de anderen. Na goed zoeken op internet hebben we er gelukkig nog een gevonden ( echt de laatste hoor). Dus als het goed is gaan we donderdag toch nog een wandeling maken met snowboots ( tennistackets). Ik wil nog wel een keer. Het was super! Maar ik stink wel een uur in de wind van dat vuur in dat hutje.

1. Yvonne Doncker:
    14 februari 2023
    Wat fijn Jos dat je een leuke nieuwe familie heb gevonden 🤣 geen nieuwe vrienden maken he. Wel weer een stunt met de verkeerde datum dat is niets voor jou 😂😂😂 en yvonne wat goed dat je hebt doorgezet knap hoor en fijn om te lezen dat jullie genieten
  2. Debby:
    14 februari 2023
    Hilarisch verhaal weer, wat een avontuur. Super leuk om te lezen.
  3. Jamie:
    15 februari 2023
    Hahah ik zie papa al lopen in zen zwembroekie door de Burger King 😆 Krijg wel een beetje flash backs… iets met Rome en een vliegtuig vlucht 🤔🤦‍♀️
  4. Dennis:
    16 februari 2023
    Haha, mooie verhalen weer. Geniet er nog even van daar! 😚