Dag 2 San Francisco

15 juli 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Onze eerste dag in Amerika houdt in een stadswandeling door San Francisco. Het eerste wat opvalt is het grote verschil tussen arm en welgesteld zal ik maar zeggen, mensen zoals wij. Echt rijk zijn we niet tegengekomen. Maar wel heel veel zwervers. Overdag lopen ze in lompen gekleed, sommige een beetje gek, fuck you, fuck you te roepen. En anderen hebben hun hele hebben en houwen op zelfgemaakte karretjes bij zich, karretjes van Albert Heijn of de Plus hebben ze hier niet. We kennen ze allemaal wel, ze wonen ook in Amsterdam. Alleen.... lang niet zoveel. Alvin wist te vertellen dat San Francisco bekend stond om zijn daklozen beleid. Overdag moeten ze in beweging blijven maar ‘s avonds na 21.00 uur mogen ze een slaapplek zoeken. Heel bizar, San Francisco wordt dan net een grote camping, of locatie waar je vrij kamperen mag, grote dozen of van die opgooi tentjes zie je dan overal verschijnen.
In San Francisco hebben we ook kennis gemaakt met de vriendelijke aard van Amerikanen. Wat een leuk volk. Regelmatig worden we aangesproken met de vraag “ waar komen jullie vandaan? “ Nederland zeggen we dan, en dan kennen ze het, een plat land. Sommige hebben erover gelezen, anderen zijn er geweest of zijn geëmigreerd uit Europa! Vooral Jan wordt vaak aangesproken, we hebben er veel plezier om want hij zit telkens te babbelen in de tram of de bushalte. Hij maakt vrienden! Ons ontbijt hebben we gegeten bij een Japans eethuisje, erg lekker bacon and eggs, maar ook erg veel, gebakken aardappelen en veel brood zit er ook nog bij. En een bijschenk beleid met koffie. Je ziet dat veel in films, zo een serveerster die met de koffiepot komt bijschenken. Niet rendabel met Jan en Alvin, ze hebben wel drie keer een refill gehad. Na het ontbijt de stad in, wel een beetje gammel na de reis en vier uurtjes in een bed gelegen te hebben, gaan we op pad. We willen alles zien, we hebben 1 dag! Ha, ha, ik kan nu al zeggen dat is niet gelukt. Maar we hebben wel heel veel gezien. Ik heb Jamie haar tourverslag gekopieerd, dat scheelt weer. Maar wel mijn eigen foto’s van mijn “ nieuwe” camera. Daar ben ik erg blij mee! Oh ja het was ook erg koud hier,  Jamie en ik lopen af en toe te rillen, brrr... ik heb maar een extra jasje/sweater gekocht, Debby had me nog wel gewaarschuwd.

San Francisco is een ongelofelijk heuvelachtige stad met schitterende uitzichten en de typerende "cable cars". En natuurlijk het bijzondere trammetje uit the princess diaries waarbij ze tegen de tram botst. Gelukkig kwamen we het trammetje tegen. De straat was ook ongelofelijk stijl.
De hellingsgraad van het laatste stukje van Bradford Street was 41%, de steilste straat van San Francisco.

Farmers market
In de ochtend zijn we als eerste met de rail tram richting de pier gereden. Hier begon onze tocht met sightseeings. Dit was pier 1. De bekende pier "Fishermans Warf" was aan de andere kant van de stad bij pier 40. Op pier 1 stond een Farmers Markt. Een markt met allemaal biologische producten door de mensen zelf op de markt gekweekt of gemaakt. Zoals een koopman zei, de ingrediënten zijn bessen en zonlicht, puur natuur
Langs de weg bij de pier stonden allemaal palmbomen dit gaf wel een extra dimensie aan dit gebied.

Coin Tower
Na de markt zijn we door de stad gewandeld, tijdens onze wandeling kwamen we een enorme trap tegen naar Coin Tower. Het mooiste uitzichtpunt over de stad. Na de eerste bocht bleek de trap niet alleen enorm maar stonden hier ook super mooie en schattige berghuisjes omringt in het groen met mooie bloemen en tuintjes en bijzondere bomen
Na een lange tocht helemaal boven aangekomen hadden we uitzicht over zowel de stad als de zee.  Om de toren zelf in te mogen moesten we in een rij van 45 minuten staan. Hier hebben we maar voor gepast. Even met een blikje cola bijkomen in het zonnetje en op naar China Town.

China Town
Na eventjes zoeken, een paar keer de weg vragen en een lange tunnel hebben we China Town gevonden. De tunnel was bijzonder om doorheen te lopen. Het was gewoon een tunnel voor auto's net als de Coentunnel alleen hadden ze hier een klein stukje aan de zijkant voor voetgangers gemaakt. Eenmaal bij China Town aangekomen was het tijd voor eten, Sushi!!. Amerikaanse sushi is zeker goedgekeurd! Ik heb heerlijk gegeten, niet zoals is Nederland een all you can eat maar keuze uit een paar sushi's en daarbij kreeg je dan een heel bord met rijst en groenten!

Fishermans Warf
Na de lunch hebben we de wandeling voortgezet, door Chinatown, richting Fishermans Warf. Fishermans Warf was een groot toeristisch gebied met een hoop eettentjes en winkeltjes. Aan het eind van de straat was een parkje. De dames zijn hier in dit parkje even blijven liggen in het zonnetje, terwijl Alvin en Jan naar een klein achteraf strandje wandelden. Omdat er een erg koude wind stond zijn we hier niet heel lang gebleven en zijn we richting de boot voor Alcatraz gegaan.

Alcatraz
Alcatraz heeft nog geen dertig jaar gefungeerd als gevangenis 'The Rock'. Alcatraz komt van het Spaans Los Alcatraces, naar Jan-van-Genten die hier leefden, vogels dus. Tijdens de burgeroorlog diende Alcatraz als militaire gevangenis. Na sluiting werd het de perfecte plek om de grootste criminelen op te sluiten. De beruchtste gast van het eiland was Al Capone.

Vanaf de boot richting Alcatraz zagen we Golden Gate Bridge. The Golden Gate Bridge is geopend in 1937 en 1.28km lang. De brug werd gehuld door de mist en daardoor konden we allen een mooi silhouet zien.

Op Alcatraz aangekomen kregen we audio Tour door de gevangenis. Tijdens deze Tour kregen we verhalen over gevangen. Over hoe het er op het eiland aan toe ging, hoe sommige gevangenen zich richten op bepaalde sporten zoals basketbal en handbal, op literaire studies of kunst, om de dagen door te komen. Ook was er een verhaal over een mislukte ontsnappingspoging waarbij de spijlen van de tralies gebogen waren, en een gelukte ontsnappingspoging waarbij een paar gevangenen zich met lepels hebben uitgegraven en vervolgens via de pijpleiding het dak op zijn geklommen en het water in zijn gesprongen. Omdat deze gevangen nooit gevonden zijn is niet bekend hoe dit is afgelopen, sommige beweren dat ze zijn verdronken. En andere dat ze in Zuid Amerika zitten omdat ze Spaans hadden geleerd terwijl ze vast zaten. Naar aanleiding van dit verhaal is de film de rock gemaakt, met Clint Eastwood.
Alcatraz had naast een hoop gevangen ook een community. De gezinnen van de bewakers woonden met zijn allen in een woning ernaast. Hier woonde de bewakers, de vrouwen en hun kinderen.

Na Alcatraz had ik toch wel even een “oma” momentje. We zouden met de tram terug gaan, want we waren behoorlijk moe. Het was ondertussen negen uur ‘s avonds en moesten nog wat eten. De tram zou pas over 20 minuten komen en 4 kaartjes kosten 12 euro. Wat doet Alvin, die kijkt op een appje, Uber, en zegt, over 5 minuten worden we opgehaald, hier aan de overkant. Huh?.. wat.... ja had ie even besteld via de telefoon en wordt ook betaald via creditkaart. Was nog goedkoper ook dan de tram!!! Ontwikkeling met appjes gaat sneller dan ik bij kan houden.
Nog even lekker gegeten bij KFC, na een paar “Wings” zat ik te slapen met mijn ogen open. Snel naar het hotel en heerlijk de hele nacht geslapen. “ Goeie bedden”.

Morgen gaat de reis weer verder naar Monterey en Carmel via de kust.

1. Yvonne Doncker:
    15 juli 2019
    heerlijk om te lezen, sommige dingen verrassen totaal niet, bv jos die nog even een sweater moet kopen en wat handig he zo'n vriend met een uber app als je er doorheen zit. veel plezier morgen xx
  2. Lesley Prevost:
    16 juli 2019
    Leuk om te lezen xxx knuffel voor allemaal van mick en mij
  3. Dennis:
    18 juli 2019
    Leuk verslag en geschiedenislesje... 😂 Veel plezier nog!