Het eerste schoolbezoek

16 februari 2018 - Diani Beach, Kenia

Hallo allemaal, ... nee geen liedje maar wel een geweldige ervaring. Vanochtend hebben we een school bezocht. In groepjes van zes zijn we uitgezonden om eerst maar eens kennis te maken met het onderwijs en scholen in Kenia. Het bekijken van filmpjes is toch wel wat anders dan het ervaren. Om 9.15 kwamen we aan op een school, oude betonnen gebouwtjes met 450 leerlingen en 12 teachers. Onder de bomen waren de leerlingen van groep 8 toetsen aan het maken. Deze 70 leerlingen waren verspreid op het terrein, onder een boom gezet, omdat ze in de klas te dicht op elkaar zitten om een toets te maken. Waar wij zeggen, ga goed op je stoel zitten, zeggen zij go out of the sun. Wij werden ontvangen door de headteacher in his office (beetje Engels tussendoor voor groep 8). Nu is office wel een groot begrip voor het berghok waar zijn kantoor is. Een kast die uitpuilde van de stapels papieren. En.... alle toetsuitslagen uitgewerkt op papier aan de muur. Hij had zijn eigen Parnassysmuur gemaakt. Hilarisch was dat hij tegen ons zei, take a seat, maar er stond maar 1 ingezakte stoel. We keken elkaar wat lachend aan en zijn maar rond gaan lopen in zijn office om alles eens goed te bekijken. We werden verdeeld in twee groepen en ik mocht mee kijken in groep 3. Ik durf nooit meer te gaan staken voor verkleining van klassen. Er zaten hier 'gewoon' 87 leerlingen in de klas. We werden eerst toegezongen door de kinderen, want ze houden van zingen en dansen. Wij hebben voor hen gezongen, hoofd, schouders, ..... in het Nederlands, en samen in het Engels en daarna namen zij het vol overgave over in het Swahili. We mochten nog blijven om een lesje te zien, daar was ik wel erg benieuwd naar. Het is onbeschrijfelijk, ik heb filmpjes gemaakt want met een foto is het niet over te brengen. Vol enthousiasme doet iedereen mee. Kinderen staan op hun stoel, op de tafel omdat ze zo graag een antwoord willen geven. Geweldig! Ik hoop dat de WiFi mijn filmpjes doorgeeft zodat jullie dit zien kunnen. Groep 6 had overigens 59 leerlingen, die hebben we alleen in de pauze gezien, dus geen les meegemaakt. Bij de kleuters was het een groep van 25 kinderen. En kijk hoe creatief je een winkeltje maakt met weinig middelen!  Er was een keuken, of eigenlijk meer een hok, met een berg hout en twee aangemaakte vuurplaatsen. Het was daar wel 40 graden, en twee vrouwen waren daar in de weer. Iedere morgen krijgen de kinderen porridge (pap) en in de middag bonen. Ik weet ik val in herhaling maar dit was een onvergetelijke ervaring, die diepe indruk op ons heeft gemaakt. Na dit bezoek werden we naar een andere school gebracht en daar hebben we kennisgemaakt met de headteacher van de school waar we morgen de workshop gaan geven. Er komen 38 leraren uit het district naar die school om de workshop te volgen (no pressure 😅) Mijn maatje Erik en ik hebben de inhoud afgestemd met de headteacher en wij hebben er vertrouwen in dat alles goed gaat morgen. Om vijf uur kwamen we weer terug in onze eigen Apenheul en zat moederaap met haar baby op de balkonrailing. Even afkoelen in het zwembad, want het is hier wel de hele dag 30 graden zonder airco. Maar uitgepraat waren we nog lang niet, iedereen wilde zijn ervaringen kwijt, en alle spanningen hebben we weggelachen met we vinden dit niet vreemd, maar wel heel bijzonder..... daar heb ik voor nu niets meer aan toe te voegen. Bekijk de foto's en filmpjes en see for yourself! Tot morgen, Fingers crossed!!

1. Jolanda:
    16 februari 2018
    WoW wat zijn wij dan gezegend met onze groepen. Idd nooit meer klagen over de grote van de groep. Vanmiddag een paar klagende kinderen in de groep omdat ze het warm kregen van de zon. Maandag maar laten lezen en zien dat ze daar in de brandende zon hun toets moeten maken. Je komt weer even met je voeten op de aarde. Succes morgen.
  2. Marianne:
    17 februari 2018
    Jeetje Jos, pas een paar dagen weg en al zoveel onvergetelijke ervaringen meegemaakt! Lijkt me inderdaad heel bijzonder. Voor morgen heel veel succes!!
  3. Lesley Prevost:
    17 februari 2018
    O Jos was ik maar mee wauw wat een ervaring geweldig!
    Geniet nog ff en super leuk verhalen meelezen! Dikke kus
  4. Berta:
    17 februari 2018
    Geweldig om te lezen, Jos!
  5. Dennis:
    17 februari 2018
    Wow, wat een ervaring! Hierdoor realiseer je je inderdaad hoe goed we het eigenlijk hebben hier in ons kikkerlandje. Sterkte vandaag, het wordt 33 graden..... :p xxx van ons!
  6. Syl:
    17 februari 2018
    wat heerlijk dat we door jouw verhalen en foto's even, op je schouder, mee mogen kijken, ervaren en genieten, dank je wel!
  7. Loes van der Poel:
    17 februari 2018
    Het is me gelukt.Ik heb je verslag gevonden.Je word er wel dankbaar van. Maar toch maar blijven vechten voor kleinere klassen en een beter salaris en minder werkdruk.Nog veel plezier.Loes.
  8. Simone:
    Leuk om te lezen Jos. Ik zit hier mee te genieten. 👍
  9. Debby:
    18 februari 2018
    Leuk om je zo te volgen en over je ervaringen te lezen.
    Indrukwekkend hoor.