2e Workshop

19 februari 2018 - Diani Beach, Kenia

Djambo allemaal (ik zal jullie wat Swahili leren), bedankt voor jullie berichtjes. Ik vind het leuk dat jullie me volgen. Na de heerlijke ontspannen dag van gisteren moesten we vandaag weer vol aan de bak. Om 7.30 vertrokken we weer naar Kikinenen, anderhalf uur rijden. Toen we om 9.00 aankwamen stonden er al een paar leraren op ons te wachten. Maar eerst moesten we op audiëntie bij de directrice van de school. Zij heeft een bezoekersboek waar we in moesten schrijven, inclusief een "wens" voor de school. Dat is gebruik in Kenia. Heel bijzonder, daarna begon onze dag weer echt. De leraren die komen, komen overal vandaan. Er rijden geen bussen in dit gebied dus moeten sommige echt uren reizen voordat ze er zijn. Rond half elf kwamen de laatsten binnen druppelen. Maar wij waren al begonnen, de groep was groot. De opzet van deze tweede dag verschilde wel iets van de eerste. We hadden geleerd van onze eerste. We wilden meer werkvormen aanbieden om zelf te doen, onze Keniaanse collega's, na laten denken hoe zij deze werkvorm in hun klas konden omvormen en gebruiken en dit delen met e rest van de groep. In de klas komen veel leerkrachten ongeïnteresseerd over, maar.... dit is echt schijn. Volgens mij is dit de AKUNA MATATA houding. Komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel. Maar zodra zij buiten de opdrachten gaan uitvoeren is het grote pret en hilariteit, iedereen doet mee. Vandaag hebben we ze o.a. de namen van vijf kleuren in het Nederlands geleerd. Iedereen kreeg een gekleurd kaartje. Eerst een paar minuten instructie van geel, groen, blauw, rood en roze. Voor-Koor zoals wij zeggen. Daarna een demonstratie in de klas van de oefening die ze buiten moesten doen en daarna oefenen met de werkvorm die we meet en switch genoemd hebben. Zij moesten buiten naar iemand toelopen en hun kaartje laten zien, de ander moest dan zeggen, bv. rood en zijzelf moesten de kleur van de ander zeggen. Daarna wisselden ze van kaartje en gingen weer naar iemand anders. Ze hebben gerend en gegierd van het lachten. Wij ook trouwens. Maar het resultaat van (practise by doing) was dat zij wel binnen 10 minuten allemaal vijf kleuren in het Nederlands hadden leren zeggen. Hoewel de G een hele moeilijke letter voor ze is. Het resultaat en de werkvorm was een eye-opener voor ze. Alle 28 leerkrachten waren enthousiast en wij ook. Aan het eind van de dag vroegen we ze nog "welke kleur shirt heeft Eric aan" en in koor riepen ze "blauw!!!" Welke kleur shirt heeft Jossie aan (ja, zo noemen ze me hier, mrs. Jossie). En weer wisten ze het "rood!!!" Wat een mooie lesvorm met zoveel mogelijkheden voor in mijn eigen klas. Ik ga deze zeker uitproberen als ondersteuning van het leren lezen. Ze hebben plezier en leren spelenderwijs. Geweldig. De andere werkvormen (vertel ik wel op school, anders wordt dit een saai verslag) waren minstens zo'n succes. Heel erg leuk was onze afsluiter, die moet ik echt vertellen. Iedereen had een ballon opgeblazen en met een touwtje aan hun been gebonden. De opdracht was trap de ballon van de ander stuk. Degene die het laatste zijn ballon nog heeft, is de kampioen. Het leukste is dat deze mensen allemaal (niemand uitgezonderd, ook niet een zwanger dame) zoveel plezier hebben in de energizers. Waar wij nog wel eens gereserveerd zijn als we tijdens een training iets moeten doen in de groep, rennen zij als kleine kinderen rond, ze lachen en hebben zoveel plezier dat je er wel van moet genieten. Er zijn filmpjes en foto's van gemaakt (staan ergens op de blog als de Wifi meewerkt). Super gewoon. Rond 17.00 waren we weer terug en eerlijk gezegd was ik bekaf. Het was spannend, inspannend, en heel erg warm vandaag. Om 18.30 moesten we al weer verzamelen voor de evaluatie. Vanaf morgen gaan we de scholen bezoeken voor begeleiding van een vijftal leerkrachten die bij ons de workshop hebben gevolgd. Ook erg leuk, vooral omdat je dan in de keuken van een ander kan kijken. Bovendien is het voor ons iets relaxter en we waarschijnlijk weer klassen van tussen de 60 en 90 kinderen tegen komen. Hoe handelde dat? Een heel bijzonder kiekje heb wel van onze apenfamilie. Moeder aap met haar kleintje, op de balustrade van het balkon. Af en toe schrikken we ons een hoedje van die apen, maar ze zijn ook wel heel erg leuk. Ik heb begrepen dat de Mol een slagveld heeft veroorzaakt onder de deelnemers van de app en dat gisteren door juf Ank aandacht is besteed aan de Lentekriebels. Typisch Nederlands maar daar geniet ik dan ook wel weer van!! Tot morgen allemaal!

1. Simone:
    19 februari 2018
    Ik zag je blog en dacht ha Jos leuk, gauw lezen wat ze nu weer mee gemaakt. Ik kan niet wachten op de volgende.
    Veel plezier. 👍
  2. Lesley Prevost:
    20 februari 2018
    Jos blijf het lezen heerlijk! Super hoor!!!
  3. Debby:
    20 februari 2018
    Heerlijk om te lezen.
    Wat een bijzondere ervaring.